Suabstraktintas V. Rudinskaitės-Juodzevičienės spalvų ir ženklų pasaulis 0

Gabrielė Kuizinaitė
www.kamane.lt, 2016-07-29

Šiuo metu Kauno miesto muziejaus M. ir K. Petrauskų lietuvių muzikos istorijos skyriuje (K. Petrausko g. 31) veikia žinomos tapytojos Violetos Rudinskaitės-Juodzevičienės personalinė tapybos darbų paroda „Geltonas sekmadienis“.

Tapytoja V. Rudinskaitė-Juodzevičienė gyvena ir kuria Kaune. 1971 m. ji baigė Kauno J. Naujalio vidurinę meno mokyklą, 1977 m. – Valstybinį dailės institutą (dabartinę Vilniaus dailės akademiją), kur įgijo tapytojos specialybę. Dailininkė parodose dalyvauja nuo 1980 metų: yra surengusi personalinių parodų Lietuvoje, Vokietijoje, Šveicarijoje ir Lenkijoje, dalyvauja grupinėse parodose, yra įvairių plenerų dalyvė, nuo 1990 m. yra Lietuvos dailininkų sąjungos narė. Šiuo metu dėsto Kauno A. Martinaičio dailės mokykloje.

Tapytoja V. Rudinskaitė-Juodzevičienė kaip menininkė yra save realizavusi ne tik grynosios tapybos žanre. Įsimintinas tarpdisciplininio / taikomojo meno projektas – tapyba ir objektai „Jie ir jos“ – buvo surengtas 2006 m. Kultūros komunikacijų centre Klaipėdoje. 2004 m. „Komplektas. Nr. 4. Iliuzijos“ buvo eksponuotas galerijoje „Meno parkas“. Tapytoja buvo surengusi parodų Šiuolaikinio meno centre, dalyvavo 54-ojoje Venecijos bienalėje, taip pat stažavosi tarptautinėje meno rezidencijoje Cite Internacionale des Arts Paryžiuje (2009 m.).

Personalinės parodos pavadinime sekmadienį tapytoja V. Rudinskaitė-Juodzevičienė mini neatsitiktinai: šventės pojūtis darbuose kuriamas ryškia koloristika, daugelyje parodoje eksponuojamų kūrinių dominuoja geltona spalva, netikėtai ekspresyvūs ir kitų spalvų deriniai. Šioje parodoje menininkė pristato tapybos darbus, sukurtus 2007–2016 metais. Dvylikoje didelio formato drobių menininkė žaismingai panaudoja geltonos koloristikos ekspresiją, improvizuoja „nesušukuoto“ piešinio detalėmis, abstrakčia forma, taip tarsi atverdama žiūrovui nedidelę kūrybinio proceso dalelę. Pagrindinis tapytojos V. Rudinskaitės-Juodzevičienės įkvėpimo šaltinis yra gamtos peizažai, tačiau per transformuotą gamtinę detalę, spalvinę abstrakciją ji kelia egzistencinius klausimus, kalba apie universaliuosius moters pasaulio, kasdienybės dalykus. Apie tai byloja ir parodoje eksponuojamų darbų minimalistiniai pavadinimai, suteikiantys galimybę žiūrovui improvizuoti ir papildyti juos savo individualiu turiniu: „Rudens lietus“ (2008), „Atsiųsiu Tau atviruką“ (2010), „Geltona Nr. 4“ (2015 ), „Ženklai II“ (2007), „Saulės šviesa“ (2012), „Ženklai I“ (2007).

Kaip ir daugelio tapytojų abstrakcionistų paveiksluose, tapytojos V. Rudinskaitės-Juodzevičienės darbuose abstrakti idėja yra išreiškiama per spalvas ir neapibrėžtas formas. Plokštumos kampe ar viduryje piešinio detalės, ženklai perauga į simbolius, kuria vidinį pasakojimą, kuris ir išryškėja per spalvinius niuansus, koloristikoje užkoduotą mintį.

Dažnai abstrakčios tapybos darbuose esame įpratę matyti tradicinei lietuviškai tapybai būdingus motyvus: natiurmorto, peizažo, improvizuoto portreto fragmentus. Tuo tarpu V. Rudinskaitės-Juodzevičienės drobėse vyrauja įvairovė, vienas kitą papildantys, pratęsiantys motyvai ir simboliai. Parodoje eksponuojami darbai, viena vertus, liudija per dešimtmečius susiformavusį dailininkės braižą, bendruosius jos kūrybos principus. Kita vertus, visi dvylika darbų kuria įtaigų pasakojimą, kuris yra nenuobodus, nesikartojantis, kupinas paslapčių ir netikėtumų.

Nors nėra paprasta nusakyti V. Rudinskaitės-Juodzevičienės tapybos darbų dominuojančius motyvus, yra aišku, kad menininkė neprisiriša prie vienos temos, vienos konkrečios spalvos, kurio nors vieno įvaldyto potėpio, formos pasikartojimo. Ji nebijo eksperimentuoti, atsinaujinti, žaisti, nuolat aktualizuoja emociją, kuri išreiškiama per vingiuotą liniją, primityvistinę piešinio detalę, o ekspresyvi koloristika, jos dermės ar priešpriešos sukuria individualų margą ir spalvingą dailininkės kūrybos pasaulį, kuriame dera ir drama, liūdesys, ir lyrizmas, pasaulio skaidrumo pojūtis. Tad V. Rudinskaitės-Juodzevičienės tapybos pasaulis yra maksimaliai įvairus: abejojantis ir klausiantis, harmoningas ir teigiantis.

Tapytojos kūryboje dominuoja abstrakcija, siejanti ekspresyviai vitališką formą ir nepaprastą jautrumą spalviniams deriniams: nuo ramaus ir subtilaus niuansuotumo iki spalvinių kontrastų, kuriančių prieštaras, paraleles bei dialogus. Suabstraktinti vaizdiniai dailininkės kūryboje itin individualūs, ryškūs, peraugantys į ženklus, kuriuose slypi tiek gamtos pusiausvyra, tiek žmogiškosios emocijos išraiška, liudijanti vitališką šios kūrėjos tapybos braižą.

Kiekvienas parodos darbas yra sietinas su tam tikru įvykiu tapytojos gyvenime, su tam tikru simboliu ar meditacine būsena, kuri ilgainiui nugula jos ryškios koloristikos, skirtingų formų abstrakčiose drobėse. Paroda „Geltonas sekmadienis“ kviečia abstrakčiosios tapybos mėgėją pokalbio, dialogo, taip pat pateikia itin savitą meninį vaizdinį, užburiantį savo charizmatiška dvasia.

 

V. Rudinskaitės-Juodzevičienės tapybos darbų paroda Geltonas sekmadienis“ Kauno miesto muziejaus M. ir K. Petrauskų lietuvių muzikos istorijos skyriuje veiks iki liepos 30 d.


Skaityti komentarus
Rašyti savo komentarą
*
*