VASAROS PALYDOS PAŽAISLYJE SU G.PUCCINI MUZIKA 2

Justina Paltanavičiūtė
www.kamane.lt, 2011-09-05

Sulig vasaros pabaiga baigiasi ir visą šiltąjį sezoną muzikos mėgėjus džiuginę festivaliai. Vėstant orams kartu baigiasi ir koncertai, vykę atvirose ar netradicinėse erdvėse, leidę mėgautis muzika ne visai įprastai – nebūtinai sėdint kėdėje, bet taip pat ir jaukiai įsitaisius ant žolės, stebint vakarėjančią saulę. Rudeniop vakarai darosi vis vėsesni, o saulė leidžiasi vis anksčiau, tad ir muzikos renginiai grįžta atgal koncertų sales, skelbdami šaltojo sezono pradžią.

Rugpjūčio 28 d. santūriai ir gražiai vasarą palydėjo ir dar vienas Pažaislio muzikos festivalis – šįkart jau XVI. Šiltą pavakarę romantišką nuotaiką kūrė gražus Pažaislio vienuolynas, apšviestas jau vaiskokos saulės, o muzikos mėgėjų ausis džiugino G. Puccinio muzika – operos „Kregždutė“ koncertinis variantas. Solo partijas tąkart atliko viešnia iš JAV Elaine Alvarez, taip pat lietuviai Edgaras Montvidas, Lauryna Bendžiūnaitė, Mindaugas Zimkus ir Andrius Apšega. Drauge su jais muzikavo Kauno simfoninis orkestras, diriguojamas Modesto Pitrėno ir Kauno valstybinis choras (meno vadovas ir vyr. dirigentas – Petras Bingelis).

Žymiojo italo G. Puccini opera „Kregždutė“ (La Rondine) muzikos mėgėjams nėra taip gerai žinoma kaip kiti šio kompozitoriaus sceniniai kūriniai - „Madama Batterflai“, „Toska“ ar „Bohema“ . Tačiau džiaugsmo teikia ne tik tai, kas puikiai žinoma ir pamėgta, – malonu atrasti kažką nauja, tačiau šiek tiek pažįstama. Tokią patirtį suteikė Pažaislyje skambėjusi „Kregždutė“, Lietuvos scenoje girdima pirmą kartą. Kita vertus, operos mėgėjai tikrai atpažino santūriai dramatišką ir šiek tiek realistišką G. Puccini muzikos braižą. Be to, ir pats operos pavadinimas  šiek tiek simboliškas, mat kregždės yra itin pamėgusios savo lizdus sukti būtent šioje vietoje – Pažaislio vienuolyne.

Lietuvoje gyvai pirmą kartą atliekama trijų veiksmų opera „Kregždutė“ skambėjo santūriai romantiškai – tiksliai, tačiau jausmingai. Žavėjo pirmiausia Kauno simfoninis orkestras, kūrinį pavertęs šiek tiek kameriniu, mat truputį trūko platumo, būdingo G. Puccini muzikai. Tačiau kontrastų ir spalvų buvo išties daug – regis tiek, kiek jų ir turėjo būti.

Žavėjo ir kubietiškos kilmės viešnia iš JAV Elaine Alvarez, dainavusi Magdos partiją. Gražus, lyriškas ir brandus jos balso tembras kontrastavo su šiek tiek žaismingesne Lauryna Bendžiūnaite, atlikusia Lissettes partiją. Vyriškąsias meilės trikampio natas dainavo romantiški, bet skirtingi Edgaras Montvidas (Ruggero) ir Mindaugas Zimkus  (Prunier). Taip pat viena partijų – Rambaldo – buvo patikėta Andriui Apšegai. Kiekvienas iš jų savo partijas atliko itin atsakingai: nors ir nebuvo sceninio veiksmo, dramatizmas buvo aiškiai jaučiamas. Tiesa, ir pati G. Puccini opera „Kregžgutė“  yra itin psichologizuota, kupina gyvenimiškų ir dramatiškų situacijų, o vyksmo centre – meilės trikampis tarp Magdos ir dviejų jos vyrų – Ruggero ir Prunier. Jausmų ir emocijų daug, tačiau veiksmo – ne itin. Todėl ryškiems psichologiniams portretams kurti sceninis veiksmas šioje operoje nebūtinas, o pats kūrinys tinka ne tik teatriniam, bet ir koncertiniam atlikimui. Tad ir tąkart Pažaislio vienuolyne kiekvieno veikėjo psichologiniai portretai buvo itin individualūs ir ryškūs. Tačiau iš klausytojų komentarų susidarė įspūdis, kad publikai ilgokas kūrinys šiek tiek pabodo – dauguma pasigedo sceninio veiksmo.

Akivaizdu, jog šiuo atveju  kalta  ne atlikėjų kompetencija, o veikiau festivalio lankytojų lūkesčiai. Baigiamasis Pažaislio festivalio koncertas buvo išties rimtas, visiškai neapeliuojantis į masinį klausytoją. Vienas iš nedaugelio, kuriame neskambėjo klasikos „popsas“ ar klasikinė muzika su džiazo ar populiariosios muzikos elementais. Nebuvo ir   intrigos, kuri pavadinimu ar anotacija būtų patraukusi atsitiktinius klausytojus. Tad  visai natūralu, jog kai kuriems klausytojams, nuo pat šiųmetinio Pažaislio muzikos festivalio pradžios įpratusiems girdėti lengviau „suvirškinamus“ ar mažesnės apimties kūrinius, išklausyti visą jiems iki šiol nežinomą operą be pertraukos buvo sunkoka. Juolab kad ir įvairiuose koncertuose matytus ir pamėgtus atlikėjus, pažįstamus iš daugelio televizijos projektų, rugpjūčio 28-osios vakarą pakeitė kiti – klasikinės muzikos pasaulio autoritetai.

Nors operos „Kregždutė“ premjera buvo baigiamasis Pažaislio muzikos festivalio koncertas, negalima tvirtinti, kad jis apibendrino visą šiųmetį XVI festivalį. Visi koncertai buvo gana skirtingi, tad ir šis ryškiai skyrėsi nuo kitų. Tačiau galima pasidžiaugti, kad koncertas buvo itin netikėtas ir visais aspektais įdomus rimtosios muzikos gerbėjams. Skambėjo naujas, gyvai atliekant dar negirdėtas kūrinys, be to, buvo galima išvysti viešnią iš JAV ir solistus, ne taip jau dažnai matomus Kauno muzikinėje scenoje. Nemažai žavesio viskam suteikė ir nuostabus, nors ir vaiskokas, tačiau vis dar vasariškas oras, ilgesingai palydėjęs vasarą ir jos metu sukauptą muzikinę  patirtį. Tačiau kai viena baigiasi, prasideda kita. Tad pasibaigus Pažaislio muzikos festivaliui, prasidės naujas Kauno valstybinės filharmonijos sezonas, sukviesiantis klasikinės muzikos gerbėjus į jiems puikiai pažįstamą koncertų salę. O sceninės muzikos mėgėjus džiugins ne viena intriguojanti  Kauno muzikinio teatro premjera. Tad iki kitos vasaros džiaugsimės klasikine muzika  šiek tiek tradiciškiau, bet, tikėkimės, nė kiek ne nuobodžiau.


Skaityti komentarus
Rašyti savo komentarą
*
*