MENO PUOTA IŠ LIETUVIŠKO PARYŽIAUS 6

Edmundas Saladžius
www.kamane.lt, 2010-05-31

Kauno miestą aplankė nepaprasta paroda „Lietuviai Paryžiuje“. Rašytojo Valdo Papievio ir kolekcininko Edvino Žuko dėka M.Žilinsko dailės galerijoje pristatyta Vytauto Kasiulio (1918 m., Simnas -1995 m., Paryžius), Žibunto Mikšio (1923 m., Kaunas), Antano Mončio (1921 m., Kretinga-1993 m., Paryžius), Prano Gailiaus (1928 m., Mažeikiai) , Neemijos Arbit-Blato (1908 m., Kaunas - 1999 m., Niujorkas) kūryba.

Parodos atidaryme buvo gausu svečių. Dalyvavo Prancūzijos ambasados atstovai, išsamų įžanginį žodį tarė prof. A.Uždavinys.

A.Mončys

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A.Mončys. "Ranka"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A.Mončys. "Erotika".1968.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A.Mončys. "Jonas'. 1979.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A.Mončys. "Kompozicija"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skulptorius A.Mončys, inspiruotas liaudies meistrų drožtų kiaurapjūvių medinių grandinių, pateikia savitą ir gilų požiūrį į žmogaus laikinumą ir jo būties trapumą šiame pasaulyje. Santūraus būdo ir aistringas mene A.Mončys ryžtingai paneigia primityvią ir stereotipinę mirties baimę. Jis drožia kiaurapjūvių medinių skeletų ciklą, demonstruodamas žmogaus karkaso didybę, laikančią ir globojančią mūsų materialųjį apvalkalą. Šioje parodoje autoriaus kūrybai atstovauja kelios kamerinės medžio skulptūros ir lig šiol nematyta tapyba. Esame laimingi, turėdami Palangoje A.Mončio muziejų, kuriame galima išsamiai susipažinti su  skulptoriaus kūryba. Ligi šiol prisimenu jo šviesų besišypsantį veidą, kai išlydėjo mane iš savo kuklaus buto Vaugirard gatvėje Paryžiuje.

Ž.Mikšys

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ž.Mikšys. "Skrido vanagas". 1960.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ž.Mikšys. "Klasiška kompozicija".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ž.Mikšio grafika

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ž.Mikšys savo kūryba ir pristatytais šiai parodai darbais demonstruoja rafinuotą eleganciją. Tai rodo giliosios spaudos būdu atlikti nedidelio formato estampai. XX a. Vidurio Lietuvoje ir emigracijoje esantys lietuvių grafikai iškiliąja spauda – lino raižiniu imituoja pabrėžtinai liaudišką grubią raižybos techniką. Ž. Mikšys pasirenka priešingą motyvo traktavimo būdą, grakščiai raižydamas šriftines arabeskas. Parodoje demonstruojami lino raižiniai ir ofortai.

Publikacijų apie Ž.Mikšio kūrybą Lietuvoje nėra gausu. Dailininkas taip pat yra gilus mąstytojas. Šie du dalykai visada liudija nepaprastą talentą. Konformistams su šia asmenybe bendrauti nėra lengva. Jis nesutinka su dviveidišku terminu – išeivis. Šis dailininkas yra tremtinys, su širdgėla priverstas palikti tėvynę, okupuotą rusų bolševikų ir jų lietuviškų pakalikų. Galbūt šie bruožai ir atbaido netyros sielos rašeivas. Norintiems bendrauti su  Ž.Mikšiu teks „atversti visas kortas“. Kitaip jo buto durys bus užtrenktos įkyruoliams prieš pat nosį. Ž.Mikšys su žmona yra surengę ne vieną parodą Lietuvoje. Jo darbų yra Lietuvos  muziejuose ir privačiose kolekcijose.

P.Gailius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

P.Gailiaus ir Ž.Mikšio akistata M.Žilinsko dailės galerijoje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

P.Gailiaus tapyba

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

P.Gailius šioje parodoje yra kone pats vitališkiausias. Jo gyvenimu ir vynuogių sultimis trykštantys estampai stveria į glėbį meno gerbėją, sviedžia į šmaikščių parašymų, žydiškų psalmių ir kitokią gaivališką maišalynę. P.Gailius yra labai prancūziškas. Jis griauna stereotipą apie rambų šiaurietį – „cepelininį“ lietuvį ir grakštų lotynišką prancūzą. Imlus ir išmintingas žmogus mokosi iš kitų tautų ir sėkmingai perima geriausius jų bruožus, neprarasdamas savo nacionalinės tapatybės. Tą įrodo grafikas P.Gailius.

V.Kasiulis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V.Kasiulis. "Moulin Rouge".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V.Kasiulio tapyba

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Šios parodos du tapytojai – lyg du skirtingi poliai – šiaurės ir pietų. Tai N.Arbit-Blatas ir V.Kasiulis. Pastarajam pavyko pelnytis duoną iš savo kūrybos, kas yra itin reta mūsų laikais. V.Kasiulis atsisako tarpukariu naudotos tauraus kolorito gana pastorinės tapysenos. Paryžiuje jo drobės įgauna šviesos, tampa transparentiškos, kone vitražinės. Personažai stereotipiniai Paryžiaus les forains – mugių žonglieriai,  bukinistai, kitokie romantiški vargetos. V.Kasiulis yra lengvas tapytojas, lengvai perkamas. Šis lengvumas yra jo sėkmės laidas. „Sunkaus“ kūrinio autoriui pirkėjo piniginė dažniausiai būna kietai užspausta. Tai anaiptol nereiškia, jog būtent Paryžiuje atsiradusiam  saloniniam menui  suteikiama menkinanti reikšmė. Aukšto lygio saloninis menas pagyvina mūsų pilką gyvenimą grakštumu ir elegancija.

N.Arbitblatas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N.Arbitblatas. "Paryžius. Senos upe"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N.Arbitblato tapyba

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N.Arbitblato grafika

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N.Arbit-Blatas parodoje pristatomas gana gausia tapybos ir grafikos darbų kolekcija. Tai kūrėjas pažymėtas prigimtiniu tapytojo talentu. Sunki, juslinga ir stropiai parinkta spalvinė gama yra pagauli. Tapytojui negana vienam mėgautis savo sukurta aplinkos interpretacija. Jis stveria žiūrovą ir rodo savo pamėgtas krantines, moteris, obuolius, mėlyną Eifelio bokštą. Šis lietuvis – žydas dailininkas – mus vaišina savo Paryžiumi – tai yra taip skanu, taip prancūziška! Meno kritikai yra patyrę skrodėjai – jie anatomiškai išpreparuos kiekvieną čia minėtą dailininką. Man belieka pasakyti: N. Arbit-Blatas yra nuostabus tapytojas!

Palieku parodą „Lietuviai Paryžiuje“, kur eksponuojami mano mylimų autorių darbai. Vienus pažinojau ir pažįstu asmeniškai, nuo kitų, deja, mane skiria jau nebeįveikiama nebūties siena. Einu Laisvės alėja ir nebematau to miesto, kurį taip mylėjo Ž.Mikšys. Ėch, niekdariai architektai ir  vadinamieji „paveldosaugininkai“ -- suniokojo prieškario Kauną neatpažįstamai. Tačiau man lieka kūryba: Vytauto Kasiulio, Žibunto Mikšio, Antano Mončio, Prano Gailiaus, Neemijos Arbit-Blato.

Nuotraukos iš parodos „Lietuviai Paryžiuje“ – V.Savičiūnaitės

***

Kamane.lt primena, kad parodą Nacionalinio M.K.Čiurlionio dailės muziejaus M.Žilinsko galerijoje dar galima pamatyti iki birželio 20 d.


Skaityti komentarus
Rašyti savo komentarą
*
*