Rss Facebook
2017
Kovas
23
Naujienos
2017 Kovas
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Fotomenininkas I. Švelnys Lietuvą pasauliui pristato kitu kampu 0

www.kamane.lt, 2017-03-10

Šių metų vasario pabaigoje fotomenininkas Iridijus Švelnys pristatė savo darbus tarptautinėje meno mugėje „Parralax Art Fair“, Londone. Tai penkių fotografijų pasakojimas apie Lietuvos senamiesčius. Fotomenininkas jau ne pirmą kartą eksponuoja šią unikalią fotografijų seriją tiek Lietuvoje, tiek užsienyje. Tarptautinėje meno mugėje lankytojams buvo pateiktos netradiciškai, ant stiklo spaustos fotografijos. Jose fotomenininkas perteikia požiūrį kitu kampu į Kauno, Šiaulių, Kėdainių, Klaipėdos ir Ukmergės senamiesčius.

Fotografuodamas Lietuvos senamiesčius, I. Švelnys pasirenka netipinį rakursą, aktualizuodamas netikėtumo momentą, naudodamas netradicinę „žuvies akies“ fotografavimo manierą bei fotografijas spausdamas ant stiklo plokščių. I. Švelnys miesto raiškai pasirenka itin gilią simbolių ir metaforų kalbą. Filosofinė ir ironiška I. Švelnio pateikimo samprata pristatoma geometrizuotoje apskritimo formoje, kuri leidžia žiūrovui matyti vaizdą 180 laipsnių kampu. Fotomenininko I. Švelnio kūryboje sujungiamos trys sritys: fotografija, psichologija ir filosofija. Autoriaus fotografijose – fragmentuotos architektūros detalės, atskleidžiamos per simbolius. Dažnas miesto vaizdas įrėminamas į laužytos žvaigždės simbolį. Fotografijose labai svarbus gamtos, žemės ir dangaus santykio sujungimas.

Jaunosios kartos ambicingas fotografas I. Švelnys gyvena ir kuria Kaune. Šiuo metu studijuoja Niujorko fotografijos institute nuotoliniu būdu. Yra baigęs radioelektroniką Kauno technologijos universitete, vėliau – vadybos magistrantūrą ISM. Fotomenininkas nuo praėjusių metų intensyviai dalyvauja Kauno foto klubo veikloje, yra šio klubo tarybos narys. Nuo 2016 m. I. Švelnys bendradarbiauja su VšĮ „Gabrielės meno galerija“. I. Švelnys yra dalyvavęs ne vienoje grupinėje parodoje bei surengęs ne vieną personalinę parodą Lietuvoje ir užsienyje. Nuo meninio kelio pradžios autoriaus kūryba buvo du kartus pristatyta Vokietijoje, Lietuvoje, pasisekimo sulaukė ir tarptautinio meno mugėje Londone.

Po kelionės fotomenininkas I. Švelnys sutiko atsakyti į keletą klausimų.

Praėjusiais metais sukūrėte išskirtinį fotografijų ciklą „Lietuvos senamiesčiai“. Pirmą kartą jis buvo eksponuotas Vokietijoje, istorinėje Baronų Miunhauzenų šeimos pilyje, Lietuvos fotomeno bienalės metu „Fotografinės istorijos“, bendroje fotografų parodoje. Kaip Jūsų parodą įvertino vokiečiai meno mylėtojai?

Šis ciklas sukurtas, siekiant perteikti kitoniškumo pojūtį, žvelgiant į kasdien matomus vaizdus – miestų senamiesčius. Žvelgdamas 180 laipsnių kampu, žiūrovas yra priverstas sustoti – pasąmonė pamato bei atpažįsta objektą, tačiau sąmonė nesupranta šio objekto vizualikos bei paskirties. Didelio formato darbai tiesiog įtraukia žiūrovą ir leidžia pasijusti lyg stovėtų šalia autoriaus.

Pirmą kartą Vokietijoje pristatyti darbai susilaukė didelio dėmesio. Prie šių darbų žmonės prastovėdavo ne po vieną minutę, analizuodami savo vidinę sumaištį bei vaizdų detales – fotografijos aprėpia daugiau nei standartiškai mato žmogaus akis.

Pagrindinė kūrėjo sėkmė – priversti žiūrovą sustoti daugiau nei akimirkai, susimąstyti, suteikti galimybę žiūrovui atrasti save, savo emociją, vaikystę, išgyvenimą. Tik tuomet žiūrovas pasakys: „Puiku“.

Kaip Jūsų fotografijų ciklą „Lietuvos senamiesčiai“ žiūrovai pasitiko Didžiojoje Britanijoje, tarptautinėje meno mugėje „Parralax Art Fair“?

Praeidami pro šalį, daugelis žmonių stabteldavo ne vienai minutei. Juos priversdavo tai padaryti ne mano šypsena ar kvietimas, o jų sąmonės bei pasąmonės sumaištis, prieštaravimas. Jie žvelgė su nuostaba ir klausė, kaip tai padaryta. Fotografijų mintis bei pavadinimai įnešė dar daugiau suvokimo sumaišties, sukėlė dar daugiau vidinių prieštaravimų. Pavadinimai „Paukštė“, „Žvaigždė“, „Pragaro vartai“, „Ponai ir Ponios“ perteikė galimą kitą požiūrio kampą į kasdienius aspektus.

Didžiulis srautas žiūrovų, ieškančių vidinių emocinių pojūčių mugėje, sustodavo prie šių darbų ir sakydavo: „Puiku“. Mano darbus mugėje pamatė ir ne vienas Londone gyvenantis lietuvis. Labai greitai pažinę artimą sielai vaizdą, jie prieidavo pasisveikinti lietuviškai, didžiuodamiesi, kad ir jų miestai matomi Londono mugėje.

Gal galėtumėte išsamiau papasakoti apie savo naujausią fotografijos ir tapybos projektą, kuris bus pristatytas jau kovo pabaigoje?

Kartu su tapytoja Irma Žaromskyte-Morkuckiene įgyvendinsime dar vieną jungtinį projektą Kauno miesto muziejuje. Tai bus bendras fotografijos ir tapybos projektas „Sąlyčio taškas“. Tai dviejų autorių darbai ta pačia tema, tačiau kiekvienas autorius mato ir pateikia muzikos instrumentą savaip. Aš sukūriau modelių su instrumentais fotografijas, o I. Žaromskytė-Morkuckienė –analogišką instrumentų seriją tapybos srityje.

Neatsitiktinai projektas vyks Kauno miesto muziejaus Lietuvių tautinės muzikos istorijos skyriuje. Parodoje bus galima išvysti, kaip du skirtingi menininkai perteikia žmogaus bei muzikos instrumentų pasąmoninį sąlytį. Muzikos instrumentai tie patys, tačiau perteikimas skirtingas. Tai sinerginis kūrinys, kuriame įdomių aspektų atras tiek tapybos, tiek fotografijos gerbėjai.

 

Kalbėjosi menotyrininkė Gabrielė Kuizinaitė


Skaityti komentarus
Rašyti savo komentarą
*
*