A.VAITKŪNUI ATMINTI: KAITOS IR IŠLIEKANČIŲ ŽENKLŲ METAFOROS 2

2007-10-01

Aušra Barzdukaitė-Vaitkūnienė,
www.kamane.lt , 2007 10 01 

A.Vaitkūnas. „Aukštosios tapybos pradžiamokslis Nr.2“. 2002m., dr., al. 67x90 cm

 

 

„Kaitos ir išliekančių ženklų metaforos“, -- tokį pavadinimą Arūnas parinko savo būsimai penkiasdešimtmečio jubiliejinei parodai. Deja, nebesuspėjo jos surengti.

 

Visas naujas tapybos periodas, kaitos ir procesų periodas prasidėjo1998 m., kai nusipirkome sodybą Dzūkijoje.

 

Čia Arūnas sėmėsi naujų įžvalgų tapybai. Atrado motyvus, per kuriuos bandė naujus dažų tepimo būdus. Galvojo apie visiškai grynąją tapybą, kai ji tampa specifine kalba, neturinčia jokio kito vertimo, išskyrus kontempliaciją.

 

Ir tuo laiku jį, kaip niekad anksčiau, domino procesai. Gamtos, žmogaus, laiko slinktys.

Paveikslų pavadinimai žymi, kad Arūnui rūpėjo gryna, savo esmę atspindinti tapyba, be siužeto, be literatūros, o kai kuriuose darbuose -- ir be ženkliškumo.

 

„Aukštosios tapybos pradžiamokslis Nr.2“ tapytas gamtoje, nes tik ten, pasak Arūno, yra visa skalė neišgalvotų spalvų, ten galima pamatyti visus augimo ir nykimo procesus.

 

Paveikslas turi keletą dimensijų. Spalvos yra taip niuansuotos, kad mažiau išlavėjusi akis gali nepastebėti visos skalės. Jeigu lygintume su garsais ar muzika, šiame darbe spalva pasiekia ultragarso dažnį. Potėpiai nervingi, bet organizuoti ir atkartoja natūralius žolių augimo ir vytimo procesus. Pačiame drobės paviršiuje -- lyg ploni, pabalę kauleliai -- kitu teptuko galu įbrėžtos linijos, žyminčios džiūvančius augalus.

 

Tapyba virtuoziška, bet neprarandanti tikrumo, kaip kartais nutinka, kada susižavima pasiektu meistriškumu. Stebint mikrogamtos -- žolių pasaulį paveiksle apima keistas makrokosmoso pojūtis.

 

Procesas kaip kaita. Arūnas rinkosi tapymo būdus. Viską iš naujo permąstė, taip, kaip 1994 m. „šluotinių darbų“ periodu, jau susiformavusius savo tapybos metodus.

 

Tapyba iš natūros vasaromis. Vėliau – tapyba žiemomis, kai tas pas motyvas tapomas dirbtuvėje be natūros.

 

Arūno tapyboje atsirado mokslininko -- alchemiko tyrinėjimai. Jis tai įvardijo kaip procesus.


Skaityti komentarus
Rašyti savo komentarą
*
*