KAM VARGAS DĖL TARPTAUTINIO MODERNAUS ŠOKIO? 8

2007-12-06

(Faktai, pageidavimai ir pasiūlymai su pasiaiškinimu) Nerijus Petrulis-Nerka
www.kamane.lt, 2007 10 08 – 12 06 

 

Pasiaiškinimas (2007 12 06)

 

Tik nepamanykite, brangieji, kad šį tekstuką rašiau du mėnesius. Gimė jis lengvai, ekspromtu, nes pylėsi iš širdies -- būtent tą dieną, kai XVII tarptautinis modernaus šokio festivalis Kaune baigėsi ir vargą vargo jau Vilniuje. Tada pagalvojau: ai, ką aš čia – neišmanėlis paršas/eilinis žiūrovas -- pirmas lipsiu ant švento modernaus šokio altoriaus.

 

Galvojau, tegu kalba nesuinteresuoti išmanėliai. Laukiau, laukiau. Laukiau, laukiau, kol net pamiršau, kad laukiau. Vakar, kai pamačiau išklijuotas „Auros“ spektaklio afišas, prisiminiau. Apsižiūrėjau ir nustebau, kad nesuinteresuotų išmanėlių viešo balso apie festivalį kaip ir nėra. Kažkas pasigyrė, kažkas iš savų pagyrė ir viskas (Žiūr. spaudos atsiliepimų suvestinė www.dancefestival.lt). Va ir nutariau pasiūlyti Jūsų dėmesiui savo kreivas, bet tikrai žinau, kad gyvas, mintis.

 

Dar pagalvojau, tegu mano kad ir netobulas rašinėlis sudaro įspūdį, jog apie „Auros“ veiklą ir apie šio teatro rengiamą festivalį kalbama ne tik kartą per metus – spalio mėnesį. Tegu atrodo, kad apie tai kalbama net ir gruodžio mėnesį. Kitaip tariant, nutariau pasidarbuoti „Auros“ reklamai. Gudriai, ar ne? Taigi, einam į spalio pradžios originalą.

 

2007 10 08:įžanga

 

Būtų galima parašyti šiokį tokį atsiliepimą apie Kaune vykusį XVII modernaus šokio festivalį, bet! Kaip rodo kitų karti patirtis (tarp jų – ir „Auros“ interneto svetainės komentarai), atsiradus net menkiausiai abejonei avansu ir per amžius neabejotinu festivalio lygiu, mikliai gausiu neišmanėlio-neišprusėlio etiketę ir tuo mano nuomonės pa modernaus šokio lankose pasibaigs.

 

Kas belieka? Konstatuoti faktus, surašyti pastebėjimus ir pageidavimus, duoti nemokamus pasiūlymus, kurie gal mažiau pakaltinami. Turiu vilties, kad viskas, kas nemokama, turėtų būti priimta (ypač Lietuvoje) ovacijomis. O mes gi jų taip laukiame. Jei nesulaukiame – patys pasigaminame. Taigi – pamėginkim.

 

Faktai

 

1. Kauno šokio teatro „Aura“ jau 17 kartą surengtas tarptautinis modernaus šokio festivalis yra vienas iš kokių 7-8 kuriančio Kauno emocijas sujudinančių metinių renginių ir vienas iš apytikriai 3 festivalių (šalia „Kaunas Jazz“ ir Pažaislio muzikos festivalio), paveikiančių miesto savijautą. Šiuo požiūriu festivalio garbė ir aktualumas nekvestionuojamas. Reitingus kelia ir tai, kad tai yra vienintelis Bobų vasaros festivalis Kaune.

 

2. Neabejotinai svarbu, kad moderniu šokiu, kaip ir moderniu menu, domisi jaunimas. Suprantantis ar ne tai, ką žiūri -- šiuo atveju ne taip svarbu. Svarbiau, kad jie tą vakarą praleidžia ne smegenų nykimą ir tarpkojo veiklos intensyvinimą siūlančiuose naktiniuose klubuose, ne kvaišalų vakarėliuose, ne vienišos depresijos akistatoje, bet pakankamai pozityviai nusiteikusios visuomenės būryje, kur turi noro džiaugtis ir to neslėpti. Manymas, kad neva suprantu ir paremiu tai, ko kiti gal nesupranta, -- irgi psichologinės emocijų iškrovos forma.

 

3. Galvojant apie visų profesionalių menų raidos poliloginę ateitį liūdna, kad modernaus šokio festivaliu su jo privalumais ir trūkumais domisi tik apytikriai 5 iš 100 procentų pripažintų Kauno menininkų – teatralų, muzikų, vaizduojamojo meno, fotomeno kūrėjų, literatų, architektų. Pažaislio, džiazo, teatro festivalių tarpduriuose galima sutikti kur kas daugiau žinomų Kauno meno kūrėjų veidų.

 

4. Kai žmogus nutaria pirkti padorų namą, jis neperka kambario bendrabutyje ir neprievartauja visų tą varganą kambarėlį vadinti apartamentais. Jis ilgai taupo, kol išgali nusipirkti tai, ką yra svajojęs. Kauno modernaus šokio festivalis nuolat vaitoja, kad negali pasikviesti iš užsienio rimtų trupių, todėl kviečiasi dažnai kas papuola „po pigiąja“. Tai – netaupumo ir neatsakingumo požymis.

 

5. Visos lietuvių trupės – nuo „Auros“ iki vilniečių – tikrai garbingai pateisino modernaus šokio vardą, kurį žemyn kaskart tempė svečių pasirodymai.

 

6. Galėčiau stoti į mirtiną dvikovą su tuo, kas imtų tikinti, kad Modernaus šokio festivalio, kaip ir pačios „Auros“, vadyba yra/kada nors buvo normali. Apie tobulumą net neklausiu. Kaip visada niekas nieko tiksliai nežino. Reklama vėluoja. O festivalio bukleto tekstus įdavus kalbininkams, festivalio reklamos komanda už neraštingumą būtų galima ištremti pasitobulinti į kokią nors Dzu-dzu šalį. Tremtį palinksmintų nebent žaismingą vaikį vaidinęs pranešėjas, paskutinį vakarą, solidarizuodamasis su šokėjų vargais, į scena išėjęs netgi basas.

 

Pageidavimai

 

Pageidavimą turiu tik vieną: jeigu jau neleista net abejoti (ką ten kritikuoti!) į Kauną ir Lietuvą vežamos užsienietiškos modernaus šokio produkcijos meniniu lygiu, jeigu kiekvienas abejojantis/kritikuojantis apšaukiamas modernaus šokio neišmanėliu, yra išeitis – afišoje taip ir parašykit, kad va ten ir ten durneliai neįleidžiami, o jeigu įleidžiami, jiems bilietas – nemokamas. Tai bus sąžininga. Tai bus kaip labdara „bomžams“ elito baliuje. Bet kažkodėl organizatoriams norisi ir tų besmegenių „bomžų“ pinigėlių. A?

 

Pasiūlymai

 

1. Paskutinį festivalio vakarą Kaune į sceną išėjusi teatro „Aura“ ir festivalio vadovė B.Letukaitė guodėsi, kad festivalis jo organizatoriams buvo laaaaabai sunkus darbas. Pagalvojau sau: kodėl dirbti tokį sunkų darbą ir tuo apsunkinti dalyvių ir žiūrovų galvas (jau ir taip pirkę nepigius bilietus, jie tarsi pasijunta dar ir papildomai skolingi), jei yra tūkstančiai lengvesnių darbų?

 

2. Kviestinės festivalio trupės – ypač ispanų “Medea73” , kanadiečių “Kokoro dance”, žydų “Kamea” baisiai vargo nuogais intymių kūno (šįmet kažkodėl tik moteriško) dalių protegavimais vardan šokio modernumo įrodymų. Pagalvojau sau: ot, tyčia kitą kartą nenusirenkit, tyčia kalbėkit ne fiziologiniais, o meniniais privalumais, ir pažiūrėsim, ką ta Kauno/Lietuvos publika supranta apie modernųjį šokį/modernųjį meną. Nesupras? Ir tegu eina ji skradžiai. Toliau – žiūr. 1 „Pasiūlymų“ punktas.

 

3. Dėl aplodismentų/ovacijų. Tai yra nuostabi, menininko širdį gydanti satisfakcija kūrinį parodžiusiam kūrėjui. Jeigu ji nėra nuožmiai konjunktūriška. Po labai jau komerciško, prie profesionalaus meno netgi neprigulusio Ronna Ziv trupės vaizdelių parodymo buvo galima ploti tik mandagiai – kaip festivalio svečiams, sukorusiems iš Amžinosios žemės į Marijos žemę tokią tolybę.

 

Harmoningą reakciją sutalžė klakerių (suinteresuotų ovacijų kėlėjų) ir kitos Izraelio trupės nuožmūs palaikymo riksmai, šokinėjimas ir kitoks palankumo provokavimas. Pagalvojau sau: o kodėl nepasiklausius natūralios žiūrovų reakcijos? Jiems, kurie atėjo su realiai įkainotais bilietais, nesinorėjo nei klykti, nei stotis, nei žviegti iš džiaugsmo. Jie norėjo būti tik mandagūs svečiams.

 

Išeidamas iš to, iš kur išėjome, siūlau ir tarptautinio modernaus šokio meno padavėjams elgtis taip, kaip elgiasi oro akrobatai, dirbantys be apsaugos priemonių, arba – kaip išminuotojai, kurie žino, kad jiems leista klysti tik vieną kartą. Jų darbo/misijos/šou vargas (žiūr. 1 „Pasiūlymų“ punktas) ir rizika tikrai ne menkesnė už vieno šokio festivalio suorganizavimą per metus.

 

4. Jeigu šįmet nėra pinigų pakviesti vieną „atominę“ trupę iš užsienio, nereikia kviestis trijų ar penkių bet kokių, kurioms svarbu tik užsiregistruoti tarptautinį vardą turinčiame Kauno festivalyje, o Kaunui pasivadinti tarptautiniu festivaliu. Pigoka. Logiška būtų nešvaistyti pinigų menkiems dalykams, susitaupyti ir pasirengti aukštam šuoliui.

 

5. O ką – nacionalinis modernaus šokio festivalis būtų mažiau garbingas? Tik va, kaip pasakytų peliukas Sūrskis: „Nu jo, pinigėlių mažiau būtų skirta, tai tas tai negerai...“. Bet argi Sūrskis mums pavyzdys?

 

Moralas

 

Geriau siekti neįmanomo, kad pasiektum savęs vertų aukštumų, ir būti garbingu prieš savo atvaizdą bent jau savo vonios veidrodyje. Ypač, kai to nemato reklamos vadybos nuklykinta/sukvailinta publika. Tada ir ji pasijus visavertė festivalio partnerė. Ir neš savo pinigėlius su džiaugsmu. Ateitis bus šviesi. Amen.


Skaityti komentarus
Rašyti savo komentarą
*
*