PIRMASIS BLYNAS 10

2006-12-20

 Osvaldas Grinius
www.kamane.lt, 2006 12 20

 

Sekant liaudies išmintimi, pirmasis blynas visada būna kiek prisvilęs. Matyt, nelygu, kokį aliejų keptuvėn pilsi... O pirmoji kompaktinė plokštelė? Juk ir ji plokščia, apvali, be to, skaitmeninių technologijų specialistų žargonu tariant ji „kepama“. Žinoma, kiekvienam atlikėjui ar kolektyvui pirmasis įsiamžinimas – labai svarbus. Tai prisistatymas itin plačiam publikos ratui, nelyginant vizitinė kortelė. Pirmąją savo kortelę Šv. Kalėdų išvakarėse visuomenei pateikė Kauno miesto simfoninis orkestras.

Plokštelės pavadinimas intriguojantis: „Kauno miesto simfoninis orkestras ir Virgilijus Noreika“. Taigi – jaunas, vos antrus gyvavimo metus skaičiuojantis kolektyvas ir solistas, jau penktą dešimtmetį dominuojantis Lietuvos operos ir vokalinės muzikos padangėje. Kodėl būtent šis tandemas? Atsakymas randamas nesunkiai: jaunam, dar nespėjusiam išgarsėti kolektyvui reikia asmens, kurio vardas ir patirtis patys savaime reklamuotų naująjį projektą. Tai pristatymo metu patvirtino ir dirigentas Vytautas Lukočius.

Prof. V.Noreikos patirtis bei muzikinė intuicija padėjo orkestro kolektyvui jautriai perteikti interpretuojamą muziką. Pristatyme dalyvavusieji tuo galėjo įsitikinti klausydami keleto gyvai atliekamų kūrinių iš anonsuojamos plokštelės. Garbusis solistas iki šiol yra išlaikęs puikią vokalinę formą ir savo dainavimu bei interpretacijomis nepaliauja džiuginęs publiką. Jo balsas pasižymi itin plačia dinamine skale, nepaprasta emocine įtaiga, preciziška artikuliacija. Beje, net ir dainuojant didžiulėse erdvėse V.Noreikai visiškai nereikalingas mikrofonas, taigi nežinia kokiu tikslu nedidukėje Kauno rotušės salėje organizatoriai pastatė šį įtaisą. Jis tik trukdė klausytis gyvai skambančio dainininko balso.

Pristatymo metu vyravo linksma dvasia, palaikoma šmaikščių vakaro vedėjo prof. Giedriaus Kuprevičiaus pasisakymų. Matyt, tai buvo tam tikra aliuzija į plokštelės turinį, kuriame vyrauja melodinga bei nuotaikinga muzika. Tiek dirigentas V.Lukočius, tiek orkestro vadovas Algimantas Treikauskas reziumavo, kad renkantis repertuarą buvo ieškoma kūrinių, rečiau aptinkamų kitų kolektyvų įrašuose. Be abejo, buvo atiduota duoklė ir lietuviškos klausytojų auditorijos skoniui.

Prie rečiau skambančių galima priskirti visus tris orkestrinius plokštelės numerius, t.y. A.Ponchiellio „Laikrodžio šokį“ iš operos „Džokonda“, S.Moniuszkos mazurką iš operos „Halka“ ir J.Gimeacute;nezo intermediją iš zarzuelos „Luiso Alonso vedybos“ (lieka neaišku, kam reikėjo pastarąjį numerį kūrinių sąraše nurodyti du kartus). Visi šie opusai nuotaikingi, energingi, kupini lengvai įsimenančių melodijų. Ypač efektingai skamba J.Gimeacute;nezo kūrinys, alsuojantis ispanišku temperamentu bei leidžiantis klausytojui nors šiek tiek pažinti mūsuose mažai žinomą ispanų komiškosios operos – zarzuelos žanrą. Orkestras griežia pakiliai, subtiliai dera atskiros instrumentų grupės, išraiškingai paryškinamos solinių instrumentų partijos.

Retai fonotekose aptinkami ir kai kurie vokaliniai plokštelės numeriai. Tai Dainiaus daina iš A.Arenskio operos „Rafaelis“, P.Guidi „Malda“, Adamo arija iš C.Zellerio operetės „Paukščių pardavėjas“. Itin jautriai skamba V.Noreikos dainuojama Jonteko dumka iš S.Moniuszkos operos „Halka“, kaip visada dramatiška ir jaudinanti Otelo mirties scena iš G.Verdi operos „Otelas“. Ši plokštelė – tai dar viena proga pasiklausyti žymiojo solisto unikaliai interpretuojamos Skudučio baladės iš B.Dvariono operos „Dalia“.

Neliks nuvilti ir klasikinės operetės mėgėjai. Lyg specialiai jiems įraše skamba Barinkajaus kupletai iš J.Strausso opuso „Čigonų baronas“ bei Misterio X arija iš E.Kalmanno kūrinio „Cirko princesė“. Taip jautriai atliekamą pastarąją ariją retai kada tenka girdėti. Ieškodamas glaudesnio ryšio su klausytojais V.Noreika išlaiko savo principą kuo daugiau dainuoti lietuvių kalba. Iš aštuonių plokštelės vokalinių numerių tik trys atliekami užsienio kalbomis.

Vakaro pradžioje kompozitorius G.Kuprevičius šmaikštavo, kad pasiklausius šios plokštelės iš savo fonotekų drąsiai bus galima pašalinti turimus vėlyvuosius taip vadinamų „trijų tenorų“ įrašus. Teiginys drąsus. Bet faktas, kad Kauno simfoninio orkestro plokštelė gali papuošti išrankaus melomano kolekciją yra neabejotinas. Dabar, kai rinka perpildyta populiariosios muzikos produkcija, šis diskas yra kaip saulės spindulėlis akademinės muzikos mėgėjams.

Melodingoje, dvasingoje, išraiškingai profesionalių atlikėjų atliekamoje muzikoje, skambančioje Kauno simfoninio orkestro ir Virgilijaus Noreikos įrašytoje plokštelėje plevena artėjančių Šv. Kalėdų dvasia. Ir, nors buvo pristatomas pirmasis jauno kolektyvo blynas, svilėsių kvapo aplink Kauno rotušę nesijautė nė iš tolo. Matyt, aliejaus būta kokybiško...

 


Skaityti komentarus
Rašyti savo komentarą
*
*